یکی از چالشهای مدیران ارشد هر واحد تجاری، شناسایی بهای تمام شده کالاها یا خدمات ارائه شده توسط آن واحد است. به نحوی که بتواند او را در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمان یاری دهد.از نظر جایگاه سازمانی، این وظیفه به عهده واحدی از امور مالی سازمان به نام حسابداری مدیریت(صنعتی)» است. حال این سوال مطرح است که این واحد چگونه میتواند وظیفه خود را در این خصوص به بهترین شکل ممکن انجام دهد. موفقیت این واحد به دو بخش وابسته است. بخش اول به دانش فنی و مهارتهای تجربی در این زمینه مرتبط است چون محاسبه بهای تمامشده نیازمند شناسایی دقیق دوایر تولیدی و خدماتی ، محصولات و … است.
بخش دوم به قابلیت های نرمافزاری مربوط میشود. چون اغلب محاسبات بهای تمامشده نیازمند کنترل اطلاعات ورودی و تهیه اطلاعات در سطح جزئیات است که با انجام محاسبات دستی یا حتی اکسل امکانپذیر نیست.
بسیاری از شرکتهایی که به صورت دستی محاسبات بهای تمام شده را انجام میدهند به دلیل پیچیدگیهای کار تا آنجا که امکان داشته باشد مجبور به سادهسازی اطلاعات هستند. در این مقاله قصد داریم تا از جنبههای مختلف به قابلیتهایی که لازم است یک نرم افزار بهای تمام شده به عنوان یک ابزار مناسب برای کار واحد حسابداری صنعتی داشته باشد، بپردازیم.
استفاده از
این ویژگیها سطوح متفاوتی از مدیریت سازمان را در بر می گیرد. به طور کلی می توان آنها را در سه سطح مدیریت ارشد ، مدیران میانی و کارشناس تقسیم بندی کرد:
برای
۱- از آنجا که محاسبه بهای تمام شده با ابعاد و حجم فعالیتهای عملیاتی شرکت ارتباط مستقیم دارد، از نظر پیاده سازی مستم صرف زمان و هزینه است. بنابراین متناسب بودن هزینه استقرار نرم افزار با موارد ذکر شده یکی از موضوعات اساسی مدیریت ارشد واحد های تجاری است.
۲- واحدهای تجاری در بیشتر موارد پویا هستند و بنا بر برنامه های توسعه سازمانی، تغییر نیاز مشتریان، بروزرسانی تکنولوژی و سایر عوامل داخلی و خارجی عملیات تولید کالا یا ارائه خدمت خود را بهبود میدهند. بنابراین نرم افزار باید قابلیت اعمال تغییرات و متناسبسازی در برابر توسعه سازمان را داشته باشد.
۳- یکی از نیازهای اساسی برای هر واحد تجاری تصمیمگیری در مورد بهای فروش کالاها و خدمات بوده و پیش نیاز آن در اختیار داشتن بهای تمام شده دقیق و قابل اتکا به همراه جزییات محاسبه است. البته صرفاً محاسبه یک نرخ به عنوان بهای تمام شده کافی نیست چرا که امروزه در بسیاری از صنایع فروش بر اساس یک قرارداد یا سفارش اتفاق میافتد و در آن اجزای مختلفی در قیمت پیشنهادی موثر هستند.
۴- قابلیت اندازهگیری و پیشبینی ظرفیت بهینه برای فعالیتها یکی از ایدهآل ترین نیازهای مدیران ارشد در ارتباط با بهای تمام شده است که امروزه با بکارگیری تکنیکهای جدید محاسبه بهای تمام شده نظیر هزینهیابی برمبنای فعالیت یا هزینهیابی هدف و امثال آنها امکان پذیر شده است. ولی رسیدن به این خواسته مستم انجام پیش نیازهای زیادی در فرآیندها و سازمان کار واحدهای تجاری است.
۵- دستیابی به اطلاعات کلیدی و به روز در هر نقطه مکانی یکی دیگر از نیازمندی های مدیران ارشد است. بنابراین نرم افزار باید بتواند بستری فراهم سازد تا دستیابی به این امر امکانپذیر شود.
۱- یکی از مهمترین وظایف مدیران میانی کنترل فرآیندها و اطمینان از صحت انجام آنهاست. بنابراین نرم افزار باید ابزارهای کنترلی در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند اشتباهات بوجودآمده را تصحیح کنند.
۲- نظارت بر فرآیندها یکی دیگر از اهداف این گروه از مدیران است. آنها ترجیح می دهند تا فرآیندهای سازمان بوسیله نرم افزار بصورت کلان قابل مشاهده باشد. برای نمونه مواردی مانند درختواره ساخت محصولات، نحوه مصرف مواد بین آنها یا تسهیم هزینه ها از سطح شرکت تا سطح واحد محصول.
۳- سطوح دسترسی به اطلاعات یکی دیگر از چالشهای مدیران میانی درخصوص بهای تمام شده است. این نیاز باعث میشود تا بسیاری از نرمافزارها به طور محدود توسط یک یا چند کارشناس مشخص استفاده شوند و فرایند محاسبه بهای تمام شده با کندی انجام شود. با ایجاد سطوح دسترسی مناسب، اطلاعات مورد نیاز توسط افراد بیشتری جمع آوری و تهیه خواهند شد و سرعت محاسبه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این ویژگی همچنین امکان مشاهده اطلاعات مربوط به آن کاربر را نیز فراهم میکند.
منبع:
درمورد نرم افزار حقوق و دستمزد
تاثیر استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری در سازمان ها
اهمیت نکات طلایی نرم افزار حسابداری
نقش و تاثیر نرم افزار اتوماسیون اداری در سازمان ها | مزایای اتوماسیون اداری
یک نرم افزار برای محاسبه بهای تمام شده باید چه قابلیتهایی داشته باشد؟
بهای ,تمام ,مدیران ,محاسبه ,نرم ,افزار ,بهای تمام ,تمام شده ,نرم افزار ,یکی از ,محاسبه بهای ,بهای تمامشده نیازمند
درباره این سایت